Informace z MAP
Důležitá sdělení
Aktuality
Jak na digitální kompetence ve 3. ročníku
Ukončený školní rok 2023/2024 byl spojen s koncepční podporou rozvoje digitální kompetence před zahájením výuky informatiky. Určitým způsobem vycházíme z modelu zajištění sdílených podmínek, průběhu a výsledků využívaných Českou školní inspekcí:
Podmínky jsme vymezili mapou pokroku pro rozvoj digitální kompetence a tzv. regionálním standardem školní digitální infrastruktury.
Na základě tzv. minimálního digitálního profilu třeťáka jsme pro průběh výuky sestavovali sbírku příprav do výuky.
Na konci školního roku jsme na dvou školách pilotovali tzv. mapování třeťáků, které mělo ověřit výsledky celoroční práce.
Všechny výše popsané zdroje a materiály jsme využili a jejich významné části byly zkompletovány do jednoho uceleného dokumentu. Ten nabízíme pod otevřenou licencí i s možností následných úprav.
David Hawiger, regionální metodik pro digitální vzděláváníPlán MAPování digitálních kompetencí třeťáků
Tři měsíce vybraní pedagogové ze tří škol (Šromoťák, 1. máje a Osecké) připravovali mapování digitálních kompetencí třeťáků s cílem odpilotovat jej na dvou školách.
Tyto činnosti proběhnou v nejbližších dnech dle následujícího harmonogramu:
- 14.6. finální příprava zázemí a zadání pro mapování třeťáků na Šromoťáku.
- 18.6. finální příprava zázemí a zadání pro mapování třeťáků na Osecké.
- 20.6. dotazníkové šetření na Šromoťáku v rámci mapování třeťáků.
- 21.6. dotazníkové šetření na Osecké v rámci mapování třeťáků.
- 25.6. praktická zkouška Návštěva v ZOO na Osecké i Šromoťáku v rámci mapování třeťáků.
Po realizaci mapování se operativně sejdou hodnotitelé, kteří nesmí být z žádné pilotní školy. Tím vstoupíme do závěrečné fáze této aktivity.
David Hawiger, regionální metodik pro digitální vzděláváníZpřístupnění dalších příprav pro digitální vzdělávání
Jsme rádi, že můžeme začít předávat výstupy naší práce v další nové oblasti digitálního vzdělávání v našem regionu, která je zacílena na podporu informatického myšlení v mateřských školách. K dispozici jsou první tři přípravy Včelka plní pokyny přírody, Všichni umí ovládat robota a Všichni umí programovat robota.
V této souvislosti již plánujeme neformální setkání pro mateřské školy v našem regionu.
V oblasti podpory digitálních kompetencí na 1. stupni se již posouváme i do 4. ročníku. Zpřístupňujeme přípravy Malujeme jednoduché obrázky, Využíváme při malování výběr, Formátujeme dokumenty a Práce se schránkou, které již přidáváme do minimálního profilu páťáka.
David Hawiger, regionální metodik pro digitální vzděláváníPřipravujeme MAPování digitálních kompetencí třeťáků
V rámci digitálního vzdělávání byl tento školní rok prioritně zacílen na podporu rozvoje digitálních kompetencí u třeťáků. Se startem projektu MAP IV hned na prvním neformálním setkání 11.1. vzešel námět na konci školního roku co nejobjektivněji zjistit dosaženou úroveň digitální kompetence třeťáků, kteří se tomu celý rok cíleně věnují.
Březen byl určen pro vymezení takové aktivity a sestavení realizačního týmu. Druhé neformální setkání 27.3. obsahuje bod, který informuje o aktuálním stavu a výstupech z dosavadní přípravy.
Duben bude určen k sestavení banky úloh, ze které následně bude vybrána sada pro konkrétní zadání. Zároveň se začne pracovat na organizaci příslušného dne s cílem zapojit tři školy, které mapování prakticky vyzkouší.
David Hawiger, regionální metodik pro digitální vzděláváníTermokamery ve školách v regionu
Termokamery mohou školy v rámci projektu využívat bezplatně, ale něco za půjčení přece jen budeme chtít. Při předávání kamer z jedné školy na druhou bude probíhat reflexe, informování o způsobu využití termokamer, sdílení výukových materiálů a reakcí žáků na výuku. Věříme, že si pedagogové i žáci užijí výuku trochu jinak a nepochybujeme o tom, že sami kreativně vymyslí něco, co ostatní ještě nenapadlo. Jako první pracují s termokamerami na ZŠ 1. máje v Hranicích.
Školy si mohou termokamery zarezervovat ZDE.
Digitální vzdělávání poskytuje další podporu
V průběhu března probíhá několik aktivit, která zpřístupní podpůrné materiály pro mateřské školy.
U mateřských škol se schází realizační tým nad úkolem podpory rozvoje informatického myšlení s využitím BeeBotů.
U základních škol proběhlo setkání učitelů na 1. stupni na Šromoťáku a byly zpřístupněny přípravy Úprava textu v češtině, Abeceda s tajenkou, Výlet pro třeťáky a Digitální mapy.
David Hawiger, regionální metodik pro digitální vzdělávání